dinsdag 17 september 2013

een rollercoaster

Het is alweer een tijdje geleden dat ik de vorige blog publiceerde maar op het moment is het leven net een rollercoaster....
Zo zit je in Frankrijk in de zon en zo zit je weer midden in de zorgen als zzp'er om je hoofd boven water te houden. En daar weer midden in krijg je ineens van alle kanten kansen aangeboden en schijnt de zon weer volop, soms letterlijk maar ook figuurlijk. 

Binnen het project TEC2020 heb ik twee themamiddagen georganiseerd om de opbrengsten die tot nu toe behaald zijn met elkaar te delen. +Leo Crombach van Lijnspel trad daarbij op een bezielende wijze als dagvoorzitter op. Beide middagen werden gekenmerkt door een hoge mate van positieve energie en er werd vaak zeer de diepte ingegaan bij de discussies. Echter wat wel bleek was dat er tot nu toe weinig met elkaar gedeeld is en daar moeten we de eerstkomende tijd op gaan inzetten.

Het onderzoek bij Zuyd Hogeschool loopt (helaas) ten einde. De inzet van communities in het Chemie Onderwijs via #CHILL  is ingezet en de Communities for Development (CfD's) zijn nu voor het tweede jaar bezig. Met behulp van interviews zijn/worden deze CfD's dit jaar geëvalueerd en met de uitkomsten daarvan wordt gekeken of er nog aanpassingen nodig zijn volgend jaar. Al met al een stevige vooruitgang in ondernemend onderwijs. De studenten maken op deze manier op een hele natuurlijke wijze kennis met het bedrijf en zijn vaak meer collega dan stagiair (hun eigen woorden in de interviews). De directeur van CHILL +Peter Engelen mag trots zijn op dit vernieuwend onderwijs.

Ook sChOOLCAFE begint steeds meer vorm te krijgen. Mensen beginnen me te vinden en benaderen me met uiteenlopende (onderwijs)vragen. Van scriptiebegeleiding tot wiskunde bijles en van begeleiding van master- en promotietrajecten tot anatomie-fysiologie bijles. Het is allemaal mogelijk met bezielende ondersteuning van professionele (leer)krachten. Binnen lijnspel zijn nog diverse zzp'ers op onderwijsgebied werkzaam en ook zij bieden een scala aan activiteiten die in samenwerking met sChOOLCAFE via een soort makelaarsfunctie gevonden kunnen worden. Denk hierbij aan ondersteuning bij dyslexie, pestprogramma's, mindfullness for kids, huiswerkondersteuning voor diverse doelgroepen e.d.

Ook voor leraren en ouders staan de deuren van sChOOLCAFE nog wagenwijd open. Begeleiding bij hun eigen studie is ook van groot belang, zeker gezien het feit dat OCW propagandeert dat leraren liefst gepromoveerd moeten zijn maar daar voorts weinig tijd en ruimte voor biedt. Leraren zijn al vaak overbelast met allerlei taken en doen al veel "in eigen tijd". Een studie ernaast is dan erg zwaar. Zeker als er geen of weinig begeleiding vanuit het onderwijsinstituut geboden wordt. Echter met de lerarenbeurs kunnen zij begeleiding "inkopen" en komen zij voor ondersteuning bij mij terecht. Het is mooi om te zien hoe gemotiveerd deze mensen toch zijn om hun studie te voltooien en in te zetten voor "beter" onderwijs. Daar doe je het allemaal voor!!!

Ik voel me nog steeds gezegend dat ik dit allemaal mag doen en dat ik zoveel interessante mensen ontmoet. In een gewone, reguliere baan zou dat zeker niet gebeurd zijn dus .... dankzij de rollercoaster heb ik nog altijd kriebels in mijn buik.

maandag 2 september 2013

Ondernemend Onderwijs, Een spaanse casus

Ondernemende mensen, ondernemend onderwijs en op weg naar een ondernemende samenleving. Een Spaanse casus.
We zijn in een tijd van verandering. Een verandering van oud denken naar nieuw denken. Van een afwachtende houding naar een ondernemende houding. Van alles van de overheid verwachten naar het nemen van het eigen initiatief. Van onderwijs dat opleidt tot een diploma,  naar onderwijs dat onderdeel uitmaakt van het totale leerproces dat leerlingen doormaken op weg naar (arbeids)participatie. Van een consumptie samenleving  naar een duurzame samenleving waar profit, planet, people en pleasure in goede balans met elkaar zijn.
Dit proces van veranderen heeft zijn eigen dynamiek. Het vereist ook een ander management. Niet een top-down georganiseerde van A naar B gestuurde procesbegeleiding, maar een stimulerende en faciliterende rol van ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen. Het wordt gekenmerkt door een procesgang van A naar Anders waarbij draagvlak is van alle partijen in het proces. Deelnemers in het proces dragen de kernwaarden initiatief tonen, kwaliteit leveren, resultaatgerichtheid en kansen zien.
Succesfactor hierin is het definiëren van projecten die bijdragen aan die transformatie van oud naar nieuw denken, binnen of buiten de bestaande context,  en binnen een bepaalde zone van tijd.
Het gaat dan ook om innovatie die gericht is op die kernwaarden, initiatief tonen, kwaliteit leveren, resultaatgerichtheid en kansen zien. Voor het onderwijs geldt bovendien dat er binnen deze context meer rekening gehouden wordt met individuele leerprocessen, met de eigentijdse leefwereld van de jongeren en zo ontstaat een ondernemender leerklimaat. Dit heeft als resultaat dat de juiste persoon op de juiste plek komt in de lokale participatiemarkt. Voor de overheid geldt dat deze initieërt, en stimuleert, eigen initatief beloont en broedcellen van creativiteit en ondernemende mensen met elkaar verbindt. Hierin past dan een faciliterende rol van die overheid in het proces en een regie op verbinden, stimuleren en vertrouwen.
In Noord-Spanje, in Valnalon en Fucomi (Asturias) , is men al enige tijd bezig met het proces om vanuit een oud-industrie en mijngebied een nieuwe ondernemende regio te maken. Gebouwen zijn opgeknapt en mensen worden gefaciliteerd om zelf ondernemer te worden. Hiertoe zijn twee peilers van belang: ondernemend onderwijs vanaf de basisschool tot en met hoger onderwijs en entrepeneurship -training om ondernemer te worden.
Van 19 september tot en met 23 september as. is mevrouw Cecilia Canedo-Arguelles uit deze regio in Nederland. Zij is bereid gevonden om ( in het Engels) een korte uiteenzetting te geven over de aanpak in Valanalon en Vucomi. Zo bieden wij u de gelegenheid om met elkaar, via het spiegelen van de Spaanse aanpak,  in een workshop inspiratie op te doen. Ook is er de gelegenheid voor diegene die geprikkeld is ten aanzien van dit thema om deel te nemen aan een 4 daagse excursie naar Noord-Spanje ten aanzien van het onderwerp. Nadere uitleg hierover tijdens de uiteenzetting.
Deelname aan de workshop is kostenloos en het vindt plaats bij Lijnspel coöperatie UA,  Nieuw Eykholt 190, te Heerlen op Vrijdag 20 september 2013 om 15.00 uur. Gelieve van te voren aan te melden via dirkernst@lijnspel.nl  of 06-338 58 921